Stay in the Flow - Mihaly Csikszentmihalyi

Z powodu moim zdaniem niedoceniania znaczenia neipieniężnych sposobów wynagradzania chciałem opisać model utworzony przez Mihaly’ego Csikszentmihalyi’ego, znanego profesora psychologii. Jest on znany ze swoich prac dotyczących poziomu zadowolenia i szczęścia u ludzi oraz stworzył model pokazujący w jaki sposób można utrzmać pracownika w optymalnym dla niego środowisku pracy, modelu Flow.


Według profesora Csikszentmihalyi’ego , aby uzyskać najlepsze efekty pracy pracownika należy zapewnić mu odpowiednie możliwości awansu, które będą odpowiednio dobrane do jego indywidualnych umiejętności.


Pracownicy najlepiej sprawują swoje funkcje, gdy ich kariera awansu pokrywa się z głównym strumieniem, co przedstawia powyższy rysunek. Strumień ten jest obszarem przedstawiającym odpowiedni dobór umiejętności do wyzwań, które napotyka na swojej drodze pracownik. Najlepszym sposobem awansu według tej teorii jest awans w górę strumienia, tzn. z punktu A1 do punktu A4. Jeżeli umiejętności pracownika przekraczają wyzwania, z którymi się spotyka, wtedy pracownik przemieszcza się do punktu A2, gdzie praca zaczyna go nudzić. Jeżeli natomiast wyzwania przekraczają umiejętności jednostki, pracownik przechodzi do punktu A3 wkraczając w obszar niepokoju. Przedstawiony strumień zatem ma na celu utrzymanie w równowadze rozwoju umiejętności oraz powierzanych pracownikowi zadań. Można także powiedzieć, że wyzwania na tym wykresie są celem, natomiast umiejętności są narzędziem do jego realizacji.

Według powyższej zasady utrzymanie odpowiedniej zależności między umiejętnościami oraz wyzwaniami jakie są stawiane przed pracownikiem jest kluczowe dla zwiększenia jego komfortu pracy, co jest tożsame ze zwiększeniem jego  motywacji do pracy.
[Csikszentmihalyi, M. (1991). Flow: The Psychology of Optimal Experience. Nowy Jork: Harper Collins.]

Wielu pracodawców nie jest świadomych faktu, że nie każdy awans pracownika, który wykazuje ponadprzeciętną efektywność pracy, jest odpowiednim posunięciem. Bardzo dobrze tłumaczy to „The Peter Principle”, gdzie autor Laurence J. Peter opisuje powszechną zasadę panującą według niego w biznesie. Zasada ta polega na tym, że „im większy jest poziom odnoszonego sukcesu pracownika na aktualnie sprawowanym stanowisku, tym ma on większą szansę na bycie zauważonym oraz awansowanym. Ten cykl będzie się powtarzał dotąd, aż pracownik zostanie awansowany na takie stanowisko, gdzie nie będzie w stanie wykonywać powierzonych mu zadań i tam już ostatecznie pozostanie”.
[ Laurence, J. P. (1970). The Peter Principle. Nowy Jork: Bantam Books.]

W ramach przyjemnej „lektóry” dotyczącej Profesora  Csikszentmihalyi’ego polecam zobaczenie poniżej zamieszczonego, 20 minutowego wystąpienia autora modelu Flow, opublikowanego orginalnie na stronie www.ted.com

0 komentarze:

Prześlij komentarz