Ocena 360 stopni


Jedną z ciekawszych i bardzo często używanych metod oceny pracowników w organizacji jest badanie metodą 360 stopni. W odróżnieniu od klasycznego modelu polegającego na ocenie pracownika przez przełożonego, tzn. w linii pionowej z góry na dół, ocena metodą 360 stopni daje znacznie szerszy obraz efektywności pracownika. Badanie to polega na zebraniu informacji na temat efektywności i zachowania pracownika z całego jego otoczenia, począwszy od przełożonego, poprzez partnerów z zespołu, podwładnych, po ocenę klientów, z którymi współpracował. Z badania nie jest także wyłączana samoocena pracownika, która daje pogląd na to w jaki sposób postrzega on rzeczywistość. Generalnie w badaniu tym uczestniczy anonimowo całe otoczenie pracownika, w celu uzyskania skonsolidowanego raportu ogólnego na jego temat.

Ideą badania 360 stopni jest uzyskanie informacji z pełnego otoczenia pracownika, 360 stopni wokół niego, w celu poznania i zrozumienia jak pracownik jest postrzegany w swoim otoczeniu i jak on na nie wpływa. Dodatkowym atutem jest uzyskanie przez pracownika informacji porównujących odczucia własne z odczuciami otoczenia, dzięki czemu może on spojrzeć na swoją pracę w bardziej obiektywny sposób. Informacje uzyskane z tego badania są wykorzystywane także do planowania szkoleń i rozwoju pracowników oraz podejmowania decyzji administracyjnych, takich jak wynagrodzenie czy awans.

W badaniu 360 stopni często zezwala się pracownikowi na wybranie osób, które ocenią anonimowo jego pracę. Problemem takiego rozwiązania jest ludzka natura skłaniająca nas do wyboru osób, które najlepiej ocenią nasze wyniki w pracy. Takie zachowanie nasila się najbardziej w sytuacji, w której wyniki badania 360 stopni są powiązane z dalszą karierą lub wynagrodzeniem pracownika.

Z powyżej wymienionego powodu, moim zdaniem, nie powinno się bezpośrednio wiązać oceny 360 stopni z wynagrodzeniem a raczej traktować je jako wskazówkę, pokazującą gdzie mogą występować problemy. Dodatkowo pracownicy wykorzystując uwagi zawarte w raporcie końcowym, otrzymują informacje zwrotną o obszarach w których powinni poprawić swoje działania. Idealną sytuacją byłoby uzyskać informację zwrotną od osób, które są największymi krytykami otoczenia pracownika, taka sytuacja umożliwiła by pracownikowi uzyskanie merytorycznych uwag umożliwiających rozwój, a nie jedynie pochlebstw podbudowujących jego ego.

Podsumowując, badanie pracowników metodą 360 stopni, może stanowić ono właściwe narzędzie do oceny pracowników, gdyż pozwala im poznać lepiej  samych siebie i wskazać obszary, które wymagają jeszcze dopracowania. Wspomaga ono także w korygowaniu pewnych zachowań pracownika w celu uzyskania lepszej współpracy pomiędzy nim a  jego otoczeniem. 

7 komentarze:

Weronika pisze...

Analizując skuteczność pracownika warto organizować spotkania takie jak szkolenia. Bardziej na luzie. Wtedy zaobserwujemy jak dany pracownik się zachowuje. Dobrze mieć salę szkoleniową odpowiednio przygotowaną, żeby pracownicy czuli się w nich dobrze, a nie spięci i wystraszeni. Bardzo ciekawy artykuł.

GDP-Krakow pisze...

Skuteczne narzędzia do prowadzenia badań nad oceną pracownika to podstawa aby firma mogła się prężnie rozwijać oraz by pracownicy mieli poczucie, że są potrzebni.

Anonimowy pisze...

Ja uważam, że ocena pracowników,mus być efektywna, nie efektowna. Poza tym wiele osób z kadry zarządzającej podchodzi do tego typu ocen z nieufnością.. Więc zanim zdecydujemy się na taką metodę – musimy mieć przekonanie ze właściwym narzędziem jest właśnie przeprowadzona analiza 360 stopni https://shl.com.pl/nie-sprzedajemy-kota-w-worku-czyli…/

Link przesyłam zainteresowanym. Gdyby ktoś chciał poczytać więcej.

Mario Ef

Kamil Kosznik pisze...

Skorzystałem z oferty www.qes.pl i nie żałuję.

Anonimowy pisze...

Nie miałam jeszcze nigdy możliwości wdrażania takich rozwiązań u siebie, ale jak będę miała chwilę to na pewno się nad tym zastanowię. Teraz poznaję czym jest segmentacja behawioralna https://push-ad.com/blog/segmentacja-behawioralna-czyli-jak-wykorzystac-zachowanie-uzytkownikow-na-swoja-korzysc/ oraz jak zaangażowanie użytkowników wykorzystać w swojej firmie.

GameWo pisze...

Dużą pomocą w ocenie efektywności pracowników jest aplikacja dostępna na stronie internetowej https://www.wpsonline.pl.Warto zapoznać się z jego funkcjami i wypróbować je w swoim przedsiębiorstwie.

Urszula pisze...

O każdego pracownika trzeba tak zadbać aby nie chciał szukać innego zatrudnienia. Nie tylko liczy się wynagrodzenie ale i warunki pracy, atmosfera. A jak szukać pracowników? Można skorzystać z usług agencji pracy. Ta https://kono.jobs/pracownicy-tymczasowi/ jest w stanie wyszukać pracowników na każde stanowisko, także sezonowe czy tymczasowe.

Prześlij komentarz