W jednym z moich wcześniejszych postów przedstawiłem postać Daniel’a Pink’a wraz z jego ideą motywowania pracowników. Innowacyjne spojrzenie na motywacje z punktu widzenia nauki ma znaczący wpływ na to czym powinna być dzisiaj motywacja.
W organizacjach, które stawiają na innowacyjność i kreatywne myślenie, bodźce w postaci pieniądza zostają częściowo zastąpione wartościami takimi jak Autonomiczność, Cel i Wyróżnienie.
W poście tym chciałem przedstawić kilka przykładów na to, że przedstawione powyżej wartości naprawdę mają znaczenie w motywowaniu jednostek do efektywnej pracy.
Wikipedia vs. Encarta
Historia ta przedstawia walkę Davida z Goliatem, walkę pomiędzy wieloma wolontariuszami pracującymi za darmo, a korporacją jaką jest Microsoft.
Projekt Encarta powstał w latach 90-tych. Microsoft wynajął ekspertów do zbudowania encyklopedii online. Ich zadaniem było zaprojektowanie i napisanie haseł, które miały się składać na encyklopedię. Do wykonania projektu zaimplementowano najbardziej zaawansowane praktyki zarządzania projektami, żeby zapewnić wykonanie projektu z należytą starannością oraz ukończyć go w terminie.
Można powiedzieć, że Encarta wykonywała swój projekt zgodnie z powszechnie panującymi zasadami, wynagradzając pracowników pieniężnie, za określone rezultaty. Po zakończeniu projektu Microsoft wydał swoją encyklopedię na płycie CD.
W kontraście do powyżej opisanego projektu, Wikipedia została utworzona w 2001 roku, korzystając z niezliczonej liczby wolontariuszy chętnych do zbudowania encyklopedii online. Zamiast sprzedawać encyklopedie, Wikipedia zdecydowała się udostępnić ją za darmo za pomocą globalnej sieci internetowej. Osoby opisujące poszczególne hasła nie były i nie są wynagradzane finansowo, ich jedyną nagrodą jest branie udział w projekcie o wielkim sensie społecznym oraz wyraz uznania dla osób z największym wkładem własnym.
Gdy Wikipedia zaczynała działać, nikt nie wróżył jej świetlanej przyszłości. Jednakże stwierdzenie, że zamiast wykonywać ten projekt w klasyczny sposób lepiej będzie robić to formie zabawy okazało się strzałem w dziesiątkę.
Wikipedia stworzyła system wynagradzania polegający na:
Autonomiczność: tysiące użytkowników pracujących wedle własnych zasad i chęci, po prostu dla zabawy
Cel: Bycie częścią projektu, ruchu społecznego mającego na celu dzielenie się wiedzą
Wyróżnienie: Dodając własne opracowania haseł można osiągnąć uznanie społeczne
Encarta była zwyczajną pracą, Wikipedia natomiast stanowi przełomowe wydarzenie w historii ludzkości.
W Encartcie zostało opublikowane 62 000 haseł w sześciu różnych językach. Wikipedia natomiast osiągnęła niespotykany sukces, który nie śnił się nawet autorom projektu. Strona wikipedii jest jedną z najchętniej odwiedzanych witryn na świecie, 78 milionów odwiedzin miesięcznie. W jej zasobach mieści się 17 milionów haseł i jest dostępna w 270 językach. Microsoft w 2009 roku uznał zwycięstwo Wikipedii nad własnym projektem i zakończył projekt Encarta.
„FedEx” w Atlassian
Kolejnym przykładem może być firma IT Atlassian. Atlassian organizuje 24 godzinne wydarzenie zwane „FedEx”. Podczas trwania „FedEX” , pracownicy Atlassian dostają 24 godziny na pracę nad dowolnym projektem jaki sobie wymyślą, jednakże ich zadaniem jest wymyślenie/stworzenie czegoś w tym czasie. Wydaje się to być pomysłem wprowadzającym chaos i świetnym sposobem na marnowanie czasu, jednakże wydarzenie to jest jednym z największych sukcesów firmy.
W czym tkwi sukces tego wydarzenia? Wygrana w „FedEx” jest wieńczona szerokim rozgłosem i oznacza wielką chwałę wewnątrz firmy. W ten sposób zwycięzcy otrzymują coś dużo bardziej istotnego niż samo wynagrodzenie pieniężne.
Podobnie jak w przypadku Wikipedii, system wynagradzania za „FedEx” został oparty na zapewnieniu:
Autonomiczność: Pracownicy mogą pracować nad czym chcą.
Cel: Możliwość zabłyśnięcia, osiągnięcie uznania w oczach kolegów
Wyróżnienie: Możliwość wprowadzenia własnych pomysłów w życie oraz przysłużenie się organizacji
Google i 20% czasu na pracę kreatywną
Google jest jedną z najbardziej znanych firm IT na świecie. W firmie tej stwierdzono, że każdy pracownik może poświęcić 20% swojego czasu na pracę nad projektami, którego interesują. Dlatego też pracownicy Google, używają ekwiwalent jednego dnia pracy w tygodniu, na pracę kreatywną, nad projektami, które ich interesują, w otoczeniu, które wydaje się im najlepsze. Dzięki temu rozwiązaniu powstały między innymi takie projekty jak Gmail czy Google News.
Powyższe przykłady obrazują siłę jaka tkwi w zapewnieniu pracownikowi autonomiczności, umożliwieniu osiągnięcia własnych celów oraz wyróżnieniu na tle innych. Moim zdaniem, zaprezentowane sposoby motywowania pracowników do kreatywnego myślenia mogą być warte spróbowania i wdrożenia w organizacjach stawiających na innowacje lub działających w społecznie słusznym celu.
2 komentarze:
Cóż, jeśli chodzi o wynagradzanie pracowników, to w Polsce praktycznie taki system nie funkcjonuje. Nie jest zbytnio rozpowszechniony taki model współpracy. Jedynie szczytem nagrody były flagi, które dawały różne przywileje, np. większa ilość przerwy i wychodzenie wtedy, kiedy się ma ochotę i to tyle, jeśli chodzi o nagrody. Sama organizuję szkolenia, zakres compilance i zarządzanie, dlatego wiem, jak nagradzanie pracownika jest ważne i tak zawsze robię względem tych, którzy słuchają tego, co mówię i przekazuję w obrębie tej tematyki. Pozdrawiam serdecznie :)
Dziś trochę podejście do zarządzania przedsiębiorstwem się zmieniło. Dlatego ja bardzo chętnie sięgam po gotowe rozwiązania jak https://www.connecto.pl/cennik-xl/? dzięki którym wiem, że mogę liczyć na znaczne ułatwienie moich czynności w firmie.
Prześlij komentarz