Nakłanianie ludzi do wykonywania zadań w najbardziej efektywny sposób, to jedno z największych wyzwań menadżerów. Wielu naukowców takich jak Herzberg, Maslow, Freud czy nawet Arystoteles, zmagało się z tą łamigłówką, żeby zrozumieć, dlaczego ludzie wykonują zadania, które są im powierzane.
Wymienieni naukowcy, nie mieli jednak możliwości wykorzystywania technologicznych zdobyczy dzisiejszych czasów, umożliwiających zajrzenie dosłownie w głąb człowieka i jego mózgu. Ich badania były oparte na obserwacji reakcji zewnętrznych człowieka, dzisiaj natomiast istnieje możliwość zbadania np. wielu skomplikowanych reakcji neurologicznych ciała na bodźce zewnętrzne.
W post’cie tym chciałem możliwie przybliżyć znalezionyw Harvard Business Review artykół „Employee Motivation – A Powerful New Model” opracowany przez Nitin Nohria, Boris Grosberg oraz Linda-Eling Lee. Podobnie jak poprzednio przy korzystaniu z HBR, postaram się przetłumaczyć główne wontki, ze względu na ograniczony dostęp do ich bazy.
W artykule tym został przedstawiony model ospiany w książce z 2002 roku, napisanej przez Paul’a R. Lawrence’a oraz Nitin Nohiria’e pod tytulem „Driven: How Human Nature Shapes Our Choice”. Według niej, istnieją cztery główne motywatory: chęć posiadania, potrzeba więzi, chęć poznania, chęć obrony. To wlaśnie te motywatory są źródłem naszych wszystkich zachowań.
Trudno jest się sprzeczać z powszechnie znaną mądrością, mówiącą, że zwiększenie motywacji pracowników wpływa bezpośrednio na kondycję firmy. Problemem natomiast jest zdeterminowanie czynników, zachowań, które wpływają w pozytywny sposób na zwiększenie motywacji pracowników.
Badania, na których opiera się ten artykół zostały przeproawdzone na 385 pracownikach twóch wiodących firm sektora finansowego i IT oraz na 300 fimrach mieszczących się na liście Fortune 500. By zdeterminować ogólny poziom motywacji pracowników, zostały przebadane takie czynniki jak: zaangażowanie, satysfakcja, poświęcenie oraz chęć rezygnacji.
Z powodu tego że wymienione cztery motywatory są stałym elementem naszych umysłów, bezpośrednio wpływając na emocje i nasze zachowanie, zostaną one przedstawione każdy z osobna.
- Chęć posiadania. Wszyscy jesteśmy zdeterminowani do wchodzenia w posaidanie dóbr, które zwiększają nasze poczucie dobrobytu. Odczuwamy szczęście gdy spełniamy tą potrzebe oraz niepokój gdy są zauważane braki. Ten fenomen nie dotyczy wyłącznie dóbr materialnych jak jedzenie, ubranie, dom, pieniądze ale także do doświadczeń takich jak podróż czy rozrywka. Dodatkowo do tej grupy należą wydarzenia, które podnosza status społeczny takie jak awans czy miejsce parkingowe. Chęć posaidania wynika często z porównywania się do innych i do tego co oni posiadają. To wyjaśnia dlaczego ludzie nie tylko interesują się własnym wynagrodzeniem, ale chcą też wiedzieć ile zarabiają inni.
- Potrzeba więzi. W naturalnym środowisku wiele zwierząt tworzypary, grupy, stada, jednakże wyłącznie ludzie tworzą organizacje, zrzeszenia i narody. Potrzeba więzi jest związana z mocnymi emocjami. Do emocji pozytywnych jnależy miłość, poczucie opieki, natomiast do negatywnych należy samotność i anonimowość. W pracy ma to bardzo duże znaczenie, gdyż pracownicy chętnie czują dume z przynajleżności do organizacji, natomiast tracą morale gdy organizacja ich oszukuje.
- Chęć poznania. Ludzie chcą czuć sens w tym co robią, dlatego np. starają się dążyć do odkrywania nowych teorii. Ludzie są sfrustrowani, kiedy muszą wykonywać zadania, w których nie widzą sensu, natomiast zadania, które umożłiwiają im poszukiwanie odpowiedzi pobudzają ich. Najważniejsze dla motywowania pracowników w miejscu pracu jest umożliwienie barnia udziału w tworzeniu rozwiązań, które mają sens.
- Chęć obrony. Wszyscy naturalnie staramy sie bronić przed niebezpieczeństwami zarówno nasze mienie, dokonania, przyjaciół jak i pomysły. W uproszczeniu można uznać, że rakcja w sytuacjach zagrożenia jest sprowadzona do prymitywnej zasady „walcz lub uciekaj”, powszechnie zauważanej wśród zwierząt. Wśród ludzi nie tylko objawia się w postaci agresywnego zachowania, ale także w chęci wprowadzenia i egekwoania pewnych zasad, np. poprzez sądy. Zapewnienie obrony prowadzi do poczucia bezpieczeństwa i pewności siebie, natomiast niedostatek w tym czynniku powoduje zwiększenie strachu i niechęci.
Załączam poniżej tabelę przedstawiającą sposoby na zwiększenie motywacji poprzez wymienione cztery motywatory.
[Employee Motivation – A Powerful New Model, N. Nohria, B. Grosberg, L.E. Lee, Harvard Business Review, july-august 2008]
9 komentarze:
ciekawe.
Podoba mi się
Osobiście uważam, że nie ma dobrze wykonywanej pracy bez odpowiedniej motywacji. Jak dla mnie motywacja to zaangażowanie. Takie działania powinno wykorzystywać się w każdej firmie - motywacja poprzez dobre słowo, nagradzanie, to zawsze przynosi oczekiwane skutki :)
Ciekawy sposób na motywowanie pracowników. Takie spojrzenie z innej strony. Podejmowanie podobnych działań w firmie rzeczywiście powinno skutkować pozytywnym oddźwiękiem ze strony pracowników.
Bardzo fajne porady ja ostatnio myślałam nad programem uznaniowym dla moich pracowników. Może wprowadzę takie programy, aby ich praca była bardziej doceniona.
Z pewnością bardzo ważny aspekt w każdej firmie. Każdy pracownik powinien mieć to na uwadze.
Organizacja różnych imprez okolicznościowych, wyjazdów integracyjnych na pewno bedzie dobrym wyjściem.
Interesująca analiza czynników motywujących pracowników do wykonywania obowiązków służbowych, ale i każdego człowieka do podjęcia określonych działań. Znajomość powyższych motywów z pewnością ułatwia także trafne opracowanie strategii reklamowej, której doskonałym dodatkiem są programy lojalnościowe dedykowane określonej grupie odbiorców.
Dodam do tematu jeszcze to, że podczas procesu zatrudniania pracowników, narzędzia https://extended.tools/ są bardzo korzystne, ponieważ dają możliwość zmierzenia mocnych stron danej osoby. Ta wiedza może być bardzo przydatna dla każdego pracodawcy.
Prześlij komentarz