Daniel Pink - wykorzystanie nauki w motywacji

Przeglądająca filmy na stronie internetowej www.ted.com , natknąłem się na niespełna 20 minutowe wystąpienie Daniel’a Pink’a, promujące swoją książkę „Drive”. W tym krótkim wykładzie autor rozważa wpływ czynników zewnętrznych na poziom produktywności pracownika. Wystąpienie jest o tyle ciekawe, gdyż pokazuje siłę niematerialnych sposobów wynagradzania pracownika. Poniżej zamieszczam link do filmu, który można zobaczyć online.


Najważniejszymi informacjami w filmie są:

D. Pink przytacza badanie przeprowadzone przez Massachusetts Institute of Technology oraz London School of Economics dotyczące wpływu bodźców finansowych na efektywność pracy. Według tych badań, dla czynności wymagających użycia prawej półkuli mózgu, tzn. czynności wymagających kreatywnego sposobu myślenia do rozwiązania problemu, produktywność pracownika zmniejsza się wraz ze zwiększaniem bodźców finansowych. Daniel Pink twierdzi, że znacznie bardziej efektywną metodą motywowania pracowników rozwiązujących kreatywne problemy jest dawanie autonomii i możliwości kształtowania własnego sposobu pracy. Przytacza on przykład globalnej firmy Google, w której to pracownicy przeznaczają 20% swojego czasu w pracy na realizację własnych, dowolnych projektów nie związanych z pracą, którą aktualnie wykonują. Dzięki takiemu działaniu aż 50% kreatywnych pomysłów, które zostały zaimplementowane, w rzeczywistości pochodzi właśnie z tych godzin przeznaczonych na realizację własnych projektów. Przykładem może być chociażby jeden z najbardziej znanych produktów Google jakim jest Gmail.

[http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation.html]

0 komentarze:

Prześlij komentarz